Hinder op stadslijnen in Aalst door spontane vakbondsactie in Hofstade

Er is hinder op de stadslijnen in Aalst door een spontane vakbondsactie in de stelplaats van Hofstade. De aanleiding is een voorstel van De Lijn Oost-Vlaanderen om een beperking te leggen op het aantal collega’s dat uit rust kan opgeroepen worden om zieke collega’s te vervangen. De directie en de vakbonden zitten momenteel samen om te overleggen. De Lijn Oost-Vlaanderen stelt alles in het werk om de hinder voor de reizigers en voornamelijk scholieren te beperken. De reizigers worden op de hoogte gehouden via sociale media (Facebook en Twitter)en de website van De Lijn, www.delijn.be.

Spontane vakbondsactie

Door een spontane vakbondsactie in de stelplaats Hofstade is er donderdagvoormiddag grote hinder op de stadsbussen in Aalst. De chauffeurs beslisten spontaan om terug de stelplaats binnen te rijden. De aanleiding is een voorstel van De Lijn Oost-Vlaanderen om een beperking te leggen op het aantal collega’s dat uit rust kan opgeroepen worden om zieke collega’s te vervangen.

“Dit is een efficiëntiemaatregel die we willen nemen tijdens vakantieperiodes en in het weekend, omdat de impact op reizigers dan minimaal is. Er is dan geen schoolverkeer en minder woon-werkverkeer. In geval van ziekte van een chauffeur wil De Lijn naar oplossingen zoeken om een zo goed mogelijke dienstverlening te garanderen maar minder chauffeurs uit rust oproepen. Die worden immers extra vergoed voor de vervanging”, aldus woordvoerder Davy Van Swael.

Hinder op stadslijnen Aalst

Door deze actie is er sterke hinder op de stadslijnen 1, 2, 3 en 4 in Aalst.

Spoedoverleg directie en vakbonden

De Lijn Oost-Vlaanderen stelt alles in het werk om de hinder voor de reizigers en voornamelijk scholieren te beperken. De directie overlegt momenteel met de vakbonden.

Meer informatie

De reizigers kunnen voor meer informatie terecht op de website van De Lijn, www.delijn.be of via de sociale media (Facebook en Twitter).

Davy Van Swael Woordvoerder, De Lijn Oost-Vlaanderen
Over De Lijn Oost-Vlaanderen

Over De Lijn in Oost-Vlaanderen

In Oost-Vlaanderen werken iets meer dan 1 500 mensen voor De Lijn. De vloot in eigen beheer omvat zowat 450 bussen en 85 trams. Samen met de chauffeurs van de privé-exploitanten verzekeren de medewerkers van De Lijn elke dag de dienstverlening op ongeveer 160 vaste buslijnen over de hele provincie en 3 tramlijnen in Gent. Jaarlijks vervoeren ze bijna 109 miljoen reizigers en leggen ze in de provincie ongeveer 40 miljoen kilometer af.

De Lijn Oost-Vlaanderen
Brusselsesteenweg 361