Hinder bij De Lijn in Aalst houdt nog de hele dag aan

Morgen normaal opnieuw normale dienstverlening

Donderdag 15 juni 2017 — Sinds vanmorgen is de dienstverlening van De Lijn in Aalst verstoord. Door een spontane vakbondsactie rijden geen bussen meer op de stadslijnen 1, 2, 3 en 4 in Aalst. Ook de dienstverlening op lijnen 57 en 94/96 is ernstig verstoord. De hinder houdt nog de hele dag aan. De directie en vakbonden pleegden vandaag overleg. Morgen zou de normale dienstverlening worden hervat. Reizigers kunnen voor meer informatie terecht op de sociale media van De Lijn (Facebook en Twitter) en de website www.delijn.be.

Spontane vakbondsactie

Chauffeurs van De Lijn van de stelplaats Hofstade legden vanmorgen spontaan het werk neer. De aanleiding van de actie is een voorstel van De Lijn Oost-Vlaanderen om een beperking op te leggen op het aantal chauffeurs dat uit rust kan worden opgeroepen om collega's te vervangen.

'Dit is een efficiëntiemaatregel die we willen nemen tijdens vakantieperiodes en in het weekend, omdat de impact op reizigers dan minimaal is. Er is dan geen schoolverkeer en minder woon-werkverkeer. In geval van ziekte van een chauffeur wil De Lijn naar oplossingen zoeken om een zo goed mogelijke dienstverlening te garanderen, maar minder chauffeurs uit rust op te roepen. Die worden immers extra vergoed voor de vervanging', aldus woordvoerder Davy Van Swael.

Hinder in de regio Aalst

Door de actie rijden sinds vanmorgen geen bussen meer op de stadslijnen 1, 2, 3 en 4 in Aalst. Ook de dienstverlening van lijn 57 (Aalst-Dendermonde) en lijnen 94/96 (Aalst-Gent) ondervindt nog de hele dag hinder.

Dienstverlening morgen opnieuw normaal

De directie betreurt de actie en pleegde vandaag overleg met de vakbonden om de maatregel toe te lichten. Morgen, vrijdag, zou de dienstverlening in Aalst terug normaal verlopen.