De Lijn zoekt in Oost-Vlaanderen dit jaar 100 nieuwe chauffeurs

Vervoermaatschappij doet dit onder meer via jobdag op 3 maart

Donderdag 22 februari 2018 — De Lijn zoekt in Oost-Vlaanderen dit jaar zowat 100 nieuwe buschauffeurs. Die moeten in de loop van 2018 het natuurlijke verloop bij het rijdend personeel opvangen. Daarom organiseert de vervoermaatschappij op zaterdag 3 maart een jobdag voor chauffeurs in de stelplaatsen van Sint-Niklaas en Grimbergen. “De belangstelling is groot. We tellen al meer dan vierhonderd inschrijvingen. Het feit dat geslaagden op de jobdag met een contract naar huis kunnen*, speelt daarbij zeker een rol,” aldus Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.

Gent – Dender – Vlaamse Ardennen
Zowat 100 nieuwe buschauffeurs heeft de Vlaamse vervoermaatschappij dit jaar in Oost-Vlaanderen nodig om het natuurlijke verloop door gepensioneerden en vertrekkers op te vangen. Roger Kesteloot: “De focus ligt daarbij op de regio Gent, de Denderstreek en de Vlaamse Ardennen. Zo bieden we kandidaten in Oost-Vlaanderen naast een stabiele job met heel wat voordelen ook werk in eigen regio. Bovendien kunnen nieuwe mensen in Gent na verloop van tijd ook met de tram leren rijden, een extra uitdaging.”

Met een contract naar huis
Geïnteresseerden kunnen op 3 maart terecht in de stelplaatsen van Sint-Niklaas en Grimbergen. Net als bij de vorige jobdag kunnen inschrijvers na geslaagde selectieproeven met een contract naar huis. De enige voorwaarde is dat de arbeidsgeneesheer hen later geschikt verklaart voor de job. Kandidaat-chauffeurs kunnen op de jobdag kennismaken met toekomstige collega’s. Daarnaast krijgen ze een rondleiding op de stelplaats en mogen ze onder begeleiding van een instructeur een proefritje maken met een bus. Als de jobdag volzet zou geraken, kan online solliciteren ook.

Evenwichtige leeftijdsmix
Vorige week maakte De Lijn nog bekend dat het bedrijf heel wat vijftigplussers aanwerft. “Mensen met veel ervaring zijn even welkom als jongeren die nieuw zijn op de arbeidsmarkt,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “De Lijn heeft oog voor een evenwichtige leeftijdsmix. Wat telt is gedrevenheid om goede dienstverlening te bieden aan de reizigers. Je komt hoe dan ook terecht in een boeiend bedrijf waarin volop geïnvesteerd wordt.”

Patrick Regniers (54, stelplaats Destelbergen) maakte anderhalf jaar geleden de overstap naar De Lijn. Voordien was hij CEO van een autofiliaal in Gent.

“Mijn zus vond chauffeur bij De Lijn de geknipte job voor mij. Ik ben graag bij mensen én graag op de baan”, zegt hij. ”Mijn testen waren positief, mijn leeftijd was helemaal geen probleem. Ondertussen toer ik met volle goesting rond met de bus en geniet ik van het contact met de reizigers. Ik kwam terecht in een zeer aangename sfeer en heb fijne collega’s. Je wordt gewaardeerd en heb je voorstellen dan wordt er naar je geluisterd. De organisatie van de diensten zit goed in elkaar. Werken in shiften vraagt wat planning van mijn sociale leven, maar bij problemen of nood aan dringend verlof,  zoekt men steeds naar een oplossing. Kortom voor mij is dit een superjob!”

* op voorwaarde dat ze nadien geschikt verklaard worden door de arbeidsgeneesheer

Noot: in heel Vlaanderen zoekt De Lijn dit jaar 415 chauffeurs.

Patrick Regniers