De Lijn organiseert jobdag voor chauffeurs in Oost-Vlaanderen

90 openstaande vacatures voor buschauffeur

De Lijn Oost-Vlaanderen organiseert op zaterdag 6 mei een jobdag voor chauffeurs. Geïnteresseerden worden verwacht in de stelplaats in Destelbergen voor een interactieve rondleiding. Ze kunnen onder begeleiding ook voor het eerst een bus besturen en ter plaatse solliciteren. ‘De Lijn wil dit jaar in Oost-Vlaanderen nog 90 chauffeurs aanwerven’, zegt Dirk Busschaert, directeur De Lijn Oost-Vlaanderen. ‘We kunnen het belang van deze jobdag voor De Lijn daarom niet genoeg benadrukken.’

120 buschauffeurs. Zoveel hoopt De Lijn er in 2017 aan te werven. ‘Een hoge ambitie,’, erkent Dirk Busschaert, ‘maar broodnodig. Zonder chauffeurs, geen bussen of trams en dus geen dienstverlening.’ De Lijn nam de afgelopen jaren in Oost-Vlaanderen ongeveer 100 nieuwe chauffeurs per jaar in dienst. Voor 2017 ligt de lat dus hoger, maar de vervoermaatschappij is op de goede weg. ‘We hebben dit jaar al 32 nieuwe buschauffeurs aangeworven, maar hebben nog 90 openstaande vacatures die we graag willen invullen.’

Van rijbewijs B naar D in enkele weken

Wie een job als buschauffeur bij De Lijn overweegt, hoeft nog geen rijbewijs D te hebben. Een rijbewijs B volstaat. Kandidaten die worden aangeworven, starten meteen een intensief opleidingstraject om hun rijbewijs D te behalen. Tijdens hun opleiding worden ze al verloond.

De Lijn leidt de kandidaten zelf op in de interne rijschool. Kandidaat-chauffeurs maken tijdens de jobdag op 6 mei kennis met de rijschool, krijgen in interactieve rondleiding in de stelplaats in Destelbergen en krijgen de kans om voor het eerst, onder begeleiding, een bus te besturen. Wie de smaak te pakken heeft, kan meteen solliciteren.

Stabiel werk in eigen streek

Chauffeur is een knelpuntberoep: de vraag naar chauffeurs vanuit de transportsector is groter dan het aanbod. Waarom zouden chauffeurs dan voor De Lijn kiezen? ‘Omdat het een sociale job is, waarbij ze dagelijks in contact staan met onze klanten. Bovendien bieden we hen een stabiele baan in eigen streek en een aantrekkelijk voordelenpakket’, zegt Busschaert.

Wie interesse heeft, kan op zaterdag 6 mei tussen 10.00 en 16.30 terecht in de stelplaats in Destelbergen op de Dendemondesteenweg. Het is ook mogelijk om vooraf in te schrijven op www.delijn.be/jobdagen. Wie nu al wil solliciteren, kan dat doen op www.delijn.be/jobs

Over De Lijn Oost-Vlaanderen

Over De Lijn in Oost-Vlaanderen

In Oost-Vlaanderen werken iets meer dan 1 500 mensen voor De Lijn. De vloot in eigen beheer omvat zowat 450 bussen en 85 trams. Samen met de chauffeurs van de privé-exploitanten verzekeren de medewerkers van De Lijn elke dag de dienstverlening op ongeveer 160 vaste buslijnen over de hele provincie en 3 tramlijnen in Gent. Jaarlijks vervoeren ze bijna 109 miljoen reizigers en leggen ze in de provincie ongeveer 40 miljoen kilometer af.

De Lijn Oost-Vlaanderen
Brusselsesteenweg 361