1 jaar nachtnet Gent

Ook Handelsbeurs Concertzaal en De Lijn in 1 ticket

Vrijdag 24 april 2015 — Zaterdag 17 oktober mocht het Gentse Nachtnet zijn eerste verjaardag vieren. Op 1 jaar tijd maakten ruim 121.000 reizigers gebruik van de 8 nachtlijnen. Naast mooie resultaten is er nog een reden om te vieren. De Handelsbeurs integreert vanaf dit cultuurseizoen openbaar vervoer in hun ticket. Net zoals bij NTGent kan je nu ook op vertoon van je ticket van de Handelsbeurs gratis gebruik maken van bus en tram in Gent.

Nieuwe samenwerking tussen de Handelsbeurs en De Lijn

Het ticket voor een avond cultuur in de Handelsbeurs is dit seizoen ook het vervoerbewijs voor bus of tram. Dankzij deze samenwerking kunnen bezoekers van de Handelsbeurs ook na het concert op een duurzame en veilige manier naar huis.

Dirk Busschaert, directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen: “We kunnen dergelijke samenwerking alleen maar toejuichen. Gent is een heel actieve stad, een studentenstad, een culturele stad. Uit een bevraging bij NTGent bleek 1 op 5 bezoekers gebruik te maken van het gratis OV. We zijn dan ook heel tevreden dat we nu ook dergelijke samenwerking hebben met de Handelsbeurs.”

Claire Van Trimpont, communicatie voor Handelsbeurs Concertzaal: “We sporen onze concertbezoekers graag aan om op een ecologische manier naar de Handelsbeurs te komen. Zo kon je al je fiets laten herstellen tijdens een concert of via eventpool.be gemakkelijk carpoolen. Dankzij de uitbreiding van het nachtnet, gaan we nu ook in zee met De Lijn. We zijn dan ook verheugd om al onze bezoekers vanaf dit seizoen een combiticket met De Lijn te kunnen aanbieden.”

1 Jaar nachtnet in cijfers

Na 1 jaar maakten al meer dan 121.000 reizigers gebruik van de nachtlijnen. Lijnen N1 en N4 scoren het best met 35.434 reizigers op lijn N1 en 20.890 reizigers op N4.

1 jaar nachtnet in cijfers (telling tot 10/10/2015)

N1

N3

N4

N5

N17

N24

N70

N76

Zowel weekdagen als weekend halen mooie bezettingen.

De 8 nachtlijnen doet het in het weekend dubbel zo goed als op weekdagen. Vrijdag en zaterdag zijn elk goed voor 20% van het totaal aantalm reizigers, andere dagen schommelen rond de 12% van het totale reizigersaantal. Op een zaterdag nemen gemiddeld zo een 450 reizigers het nachtnet. Dat is meer dan het dubbele van vorige nachtnet op zaterdag en zondag met zo een 300 gebruikers op een weekend.

Tijdens grote evenementen zoals OdeGand en Student Kick-off verdubbelt het aan aantal gebruikers tot meer dan 1.000  tijdens OdeGand (zaterdag) en meer dan 650 tijdens Student Kick-off (woensdag).

Het vertrek om middernacht telt meeste reizigers

Zo een 38% van de reizigers maken om middernacht gebruik van het nachtnet. Dat is goed voor meer dan 46.000 reizigers.

Wie zijn de nachtnetreizigers?

Uit een bevraging dit voorjaar bij 900 klanten blijkt:

Waarom verplaatsen ze zich met het nachtnet?

• 67% gaf aan iets te zijn gaan eten of drinken in de stad. 8% gebruikte het nachtnet na een avondje theater of film. Door de nieuwe samenwerking met de Handelsbeurs kan dit cijfer alleen maar groeien. Maar uit de bevraging bleek ook dat 15% het nachtnet gebruikt voor een woon-werk verplaatsing.

Van waar komen onze klanten?

• 53% van de gebruikers reist binnen Gent stad.
  • 30% reist naar de deelgemeenten zoals Mariakerke, Gentbrugge, ..
  • En zo een 7% komt uit randgemeenten zoals St-Martens-Latem, Evergem, Merelbeke en Destelbergen.

Hoe tevreden zijn onze klanten?

De nachtbusreizigers geeft De Lijn een score van 7.28 op 10 voor algemene tevredenheid.

Nachtnet Gent

Het nachtelijk aanbod van bussen in Gent werd sterk verbeterd en uitgebreid waardoor bezoekers van Gent na een avond genieten veilig naar huis kunnen met De Lijn. De nachtbussen rijden alle dagen van de week tot 1 uur ‘s nachts. De bussen vertrekken in het stadscentrum om 23.30, 0.15 en 1.00 uur.  Wie naar een late theater- of filmvoorstelling gaat, kan dus met de bus terug. Met het uitgebreide nachtaanbod wil De Lijn inspelen op de behoefte aan openbaar vervoer in de late uurtjes. Het nieuwe nachtnet kwam er dankzij budget van de Vlaamse regering en financiële steun van de stad Gent.